LA DUANA DE PALAFRUGELL
A l’Espanya dels àustries existien unes fronteres exteriors amb França i Portugal, però a més existien una sèrie de fronteres interiors que provenien de la divisió peninsular dels regnes de Castella, València, Mallorca, Aragó i els territoris forals del País Basc i Navarra. A partir del 1700, es va imposar la filosofia econòmica borbònica que es fonamentava en la condició d’un estat centralista més deslligat de l’oligarquia del regne del que havien fomentat els àustries d’Espanya. Segons la doctrina borbònica a mercès de la riquesa i la prosperitat del país la monarquia es garantia el progrés, i era l’existència de les duanes internes la que impedia el creixement del mercat. A partir de 1714 va aplicar la política de suprimir les fronteres entre Castella i els altres regnes peninsulars, i tres anys més tard traslladava els controls duaners dels ports secs als ports de mar.
Catalunya
va ser durant el segle XVIII la regió amb el major desenvolupament econòmic
d’Espanya que va desplegar-se a nivell estatal amb dues corrents terrestres principals,
una via que seguia el que podem denominar el corredor llevantí vers València i
fins Andalusia, i una altra via interior cap a ponent que connectava Barcelona
amb Saragossa a través de Lleida i Fraga, i des d’allà prenia dues desviacions,
una es dirigia cap a Tarazona i Valladolid, i una altra per Guadalajara i
Alcalà d’Henares arribava a Madrid.
Es
deia que era al port de Calella perquè era allà on es realitzava l’embarcament
i recepció dels efectes i les mercaderies que es distribuïen per via marítima i
de caboteig, però no s’arribava a dur les certeses més enllà, amb la convicció de
que a Calella només existia un servei de control avançat amb un carrabiner
encarregat de realitzar-lo, i que l’administrador, el magatzem i l’oficina on
es consignaven les mercaderies i les matèries de sortida i entrada es trobava a
la vila.
Fou
cap a finals del segle XVIII que amb l’expansió de la industria surera de
Palafrugell, quan el transport terrestre era encara molt primari, que es
contemplà la via marítima com el medi idoni per canalitzar la sortida de les
mercaderies fabrils i la producció agrícola, de pesca i el corall que es
recol·lectava en aquest tram de costa i fixar l’entrada per a tots aquells altres
productes comercials que eren necessaris i sol·licitats en el seu hinterland.
Va ser així que el barri mariner de Calella es convertí en el port de
Palafrugell i el fet representà una vertadera expansió del petit llogarret.
Calella
era un important centre pesquer, però el seu port resultava petit, apte només
per un cabotatge de poca envergadura i sense cap mena d’instal·lacions, malgrat
tot tenia un trànsit important que donava sortida a l’excedent de la pesca i a la
producció de la indústria de taps que hi havia a Palafrugell i als pobles de la
rodalia, tant era així que la Real Hacienda es va veure obligada, a mitjans del
segle XVIII i fins a principis del segle XX, a establir una duana i una
guarnició de carrabiners.
El
cap dels carrabiners feia la visita d’entrada als vaixells que fondejaven reclamant-los
el manifest, la llista de provisions i la dels passatgers i equipatges si fos
el cas. Seguidament examinava les ratificacions del rol, comprovant si la
procedència del vaixell era la designada en el manifest, i si havia tocat en
algun altre port durant el viatge sense que l’escala constés en el document.
L’any
1721, en un cens de la població del mes
de novembre, s’indica que Salvador Vergonyós està exempt de pagar impostos per
ser l’administrador de la Duana Marítima de Palafrugell. En el Estado General de la Real Hacienda de 1792,
apareix mencionada la Duana de Palafrugell, sent subalterna de la de Barcelona
i figura Manuel Martínez de Huete com a únic empleat amb el càrrec d’administrador.
De fet la Duana de Palafrugell, sent com era de 4ª classe, sempre va tenir un únic
funcionari a la plantilla.
L’any
1801 Manuel Martínez és encara l’administrador, però no així l’any 1808, en que
ja figura José de Cuebas amb una dotació econòmica anual de 3.300 reals de
velló, 1.100 rls. més dels que marcava el reglament. La Duana de Palafrugell no
deuria ser una destinació gaire atractiva pels funcionaris de carrera, d’aquí
l’incentiu del complement econòmic. Els que aspiraven a ocupar places de major
substància la duana de Palafrugell els servia únicament de trampolí mentre
esperaven l’ocasió de promocionar, ja que eren molts els que no s’hi van estar gaire
temps aquí i en la relació dels administrador que la van regir es registra una
gran mobilitat de curtes estades.
L’any
1844 es va convocar la plaça d’administrador de la Duana de Palafrugell que es
trobava vacant. Es demanava que els individus que optessin a ocupar-la havien
de reunir les qualitats necessàries d’adhesió
al Trono Constitucional, intel·ligència en el ramo i responsabilitat per a les finances.
Va
ser casualitat que trobéssim un inventari notarial de la família Mascort, un
cognom que és molt comú a Palafrugell i del qual al carrer de la Caritat es
trobem tres branques, totes procedents del Mas Mascort i emparentades entre
elles. En el document, es tracta d’una escriptura notarial d’Albert Costa, d’un
habitatge que Narcís Mascort posseïa al carrer de la Caritat que du la data de
1863, on hi figura que la casa es trobava en el número 46 i a sobre es va
escriure a llapis el número 52[1],
probablement es tracta d’una revisió molt posterior.
Resulta
versemblant pensar que els administradors de la Duana poguessin viure-hi a la
Fonda de la Estrella i al carrer de la Caritat hi estesin situades les
dependències duaneres. Joan Frigola va deixar escrit a la Revista de
Palafrugell que el seu avi Joan Frigola Sagrera, quan tornà de Cuba l’any 1861,
es va fer portar el mobiliari que tenia a la residència caribenya fins al port
de Calella i tenia constància de la ubicació de la Duana al carrer de la
Caritat, número 61, on es devien tramitar els documents pertinents. El número
correspon amb la Fonda de l’Estrella, i pot ser que en algun moment estès
situada allà, perquè els edificis que va ocupar la Duana eren llogats i s’ha de
contemplar la possibilitat que canviés de lloc.
L’any
1894 la Direcció General de Duanes va publicar que tenia necessitat d’un local per
a establir les oficines de la Duana de Palafrugell i es demanava els
interessats en arrendar-les a l’Estat que presentessin proposicions. La casa
constaria d’una oficina i magatzem, i el contracte tindria una durada de cinc
anys, sent l’administrador qui es faria càrrec de l’edifici. La renda es
satisfaria trimestralment, i les habitacions que ocupessin l’administrador i la
seva família anirien a càrrec seu.
L'any 1910 la Duana Nacional estava situada en la Placeta d'en Bou número 13.
Segons
sembla la Duana va funcionar fins als primers anys del segle XX. La línia
ferroviària del tren de via estreta, que feia uns anys que funcionava a la
comarca, va acabar amb el transport marítim del cabotatge i sense aquest
transport la Duana deixà de ser un servei administratiu necessari i es va clausurar.
Comentaris