Les primeres notícies que trobem del carrer són del l’any 1333, com un nou veïnat sorgit fora muralles, al llarg del segles hi ha constància escrita de fets esdevinguts com per exemple l’any 1567 que es cita el carrer de la Caritat per la defunció, el dia 11 de maig, d’en Miguel Galí, paraire (cardador de llana).
Les notícies més freqüents que trobem estan relacionades amb l’aigua. Núria Arbat i Josep Oriol Granés, en el seu llibre Palafrugell i l'aigua, expliquen el com i el per què dels seus efectes en el carrer:
La petita carena de turons de Les Torretes divideix les dues grans conques hidrogràfiques. Al nord hi tenim la conca de la Riera Grossa i al sud la conca de l’Aubi, que recull les aigües que travessen Palafrugell.
Molts torrents
han desaparegut sota l’asfalt i el ciment, però en un dia plujós veiem el
carrer de la Caritat convertit en riera i juntament amb altres torrents o
rieres s’ ajunten per formar L’Aubi.
Tenim referències
antigues dels diaris quan encara no estava el carrer ben urbanitzat.
EL PALAFRUGELLENSE. 29/10/1882.
Cada dia nos vemos obligados a reclamar de nuestro municipio la recomposición de algunas de las calles de esta villa, y es porque, el mal ha pasado al estado crónico y es ya, muy difícil su curación, que si alguna vez se aplican remedios es sólo para alargar la enfermedad. La calle de la Caridad, en su estremo superior, es la que más necesita de las caridades del Ayuntamiento, pues está en un estado tan aflictivo que sólo se remueven las últimas raices de los callos; los que los tengan, por supuesto. ¡Un poco de tierra y piedras, Sres. Concejales!!!
EL PALAFRUGELLENSE. 16/12/1883.
Una de las calles de esta villa que más pronta reparación necesita es la de la Caridad, sobre todo en el trozo comprendido entre la fonda y plaza de la Font, que con el mal empedrado que tiene, se va haciendo completamente intransitable. Llena de profundos hoyos y con unas aceras a las que no debíamos dar este nombre, es un continuo peligro para los transeúntes, que en los dias de lluvia sobre todo, no podran cruzar sin haberse persignado tres veces. Tengase presente esta mejora, y a ver si lo antes posible, como confiamos, la tenemos realizada.
EL PALAFRUGELLENSE. 30/3/1884.
Sr. Alcalde; V. que pasea tanto por esas calles y luce su cuerpecito que es una bendición, de Dios, ¿porque nó se dá una vueltecita por la calle de la Caridad? Antes decíamos que estaba llena de baches solamente, pero hoy ya no encontramos comparación posible; aquello por sus asperezas y hasta barrancos y despeñaderos puede compararse a los Alpes ó a los Apeninos, y V, que sabe de Geografia, Geodesia y Gimnástica no ignora lo difícil que es trepar por aquellas cordilleras. Sr. Alcalde» por Dios, tenga V. «el nombre de la calle» de los vecinos; sea V. compasivo.
Calle de la Caridad te vas poniendo tan mala ** que solo te habitaran dentro de poco, las ranas.
EL DISTRITO. 10/4/1898.
Los vecinos de la calle de la Caridad se quejan con muchísima razón de que lloviendo así como no lloviendo no se acaban nunca en la mencionada calle los baches de agua, que no siempre está pura y transparente, ni es inodora como la que cae del cielo. Como D. Manuel no transcurre a menudo por la mencionada via, por esta causa no se habrán tomado las medidas necesarias, para remediar ciertos abusos.
EL DISTRITO. 18/12/1898.
Señor Alcalde Mayor: Los vecinos
de la calle de la Caridad se quejan con motivo sobrado, por el mal estado
crónico del piso de dicha calle, todo él agravado tras las últimas lluvias. Y
dicen que no solamente han de arreglarse las calles afluyentes A cal Rey, sí
que también merece arreglo una tan importante como la que nos ocupa. Ya ven
aquellos vecinos que nosotros atendemos su ruego; lo que no sabemos es si
nuestro alcalde hará lo propio.
...I en el S. XXI, continua sent notícia!
REVISTA DE PALAFRUGELL. 1/8/2012
.... Amb la pluja les riuades, afavorides pel desnivell del terreny són constants, no endebades el carrer de la Caritat és una riera natural i la força de l'aigua podia ser mortal. Més d'un cop la font es convertia en una illa salvadora. La veïna Pilar Plaja m' explica el cop que tot un ramat de xais s' empilaven al capdamunt del pedestal de la font incapaces de travessar a un lloc més segur. Li pregunto el final: tots es van salvar -em respon- Elisa Bisbe Lluís.
No fa tants anys que el carrer era més alt, amb llambordes i sense inclinació, això portava molts problemes al veïnat. Actualment el carrer està asfaltat, les voreres molt altes, qui més qui menys ha posat marxa peus als accessos de les cases per evitar l’entrada d’aigua i també la majoria tenen fustes per protegir les portes, sense oblidar-nos dels diferents sifons per evitar la sortida d’aigua plujana pels plats de dutxa. Quan es va construir el carrer la pendent es va fer cap al mig, això permet que en un dia de poca pluja els cotxes no tirin l’aigua dintre de les cases.
Per descomptat que hi ha hagut millores!
Anna Cuesta i Montse Miró
Comentaris